Aplicațiile finale pentru CEaC

Astăzi au apărut pe site-ul capitalaculturala2021.ro aplicațiile finale ale orașelor rămase în competiție pentru titlul de Capitala Culturală Europeană 2021. După cum am anunțat pe http://www.cluj.pro, acestea au avut termen de depunere în 12 august. Voi face o scurtă trecere în revistă a proiectelor, pentru că titlul CEaC (Capitală Europeană a Culturii) nu-i este acordat unui oraş pentru patrimoniul cultural, ori pentru oferta sa culturală dinamică.

Evenimentele actuale stau doar la baza depunerii candidaturii, dar nu pot face parte din dosarul de candidatură. La fel, monumentele: CEaC nu este o variantă a patrimoniului mondial UNESCO sau a mărcii patrimoniului european. Ghidurile europene mai spun că în afară de calitatea proiectelor, contează și susținerea lor din partea comunităţii de afaceri şi al autorităţilor politice. Probabil că pe aceste considerente urmează, între 8 și 14 septembrie vizite ale Juriului în fiecare din cele 4 orașe preselectate (în Cluj pe data de 9).

În 15-16 septembrie are reuniunea de selecție – o discuție a Juriului cu fiecare echipă de proiect, iar numele orașului câștigător va fi anunțat până la sfârșitul anului 2016 (neoficial, se va ști peste exact o lună, adică pe 23 septembrie).

Proiectul clujean își propune să implice comunitățile și să mobilizeze cultura pentru transformarea orașului într-unul european de referință în domeniul artei și culturii. Orașul anului 20121 este imaginat ca un laborator urban, unde inițiativele culturale, sociale și economice să fie încurajate să crească și să-și atingă potențialul.

Dacă proiectul devine realitate, Clujul are șansa de a explora valorile și abordările Estului, de a le adăuga celor din Vest și de a propune noi modele de producție culturală, socială și economică în Europa. Singurul minus al candidaturii este că nu implică zonele limitrofe. Există și o temă ce implică întreaga regiune a Transilvaniei  – Transylvania Myths Europe – Mitologia Transilvaniei la confluența cu Europa, dar proiectul se adresează în principal populației de 450.000 de locuitori din oraș și zona metropolitană.

Și Timișoara își propune să pună în mișcare energia civică. Spre deosebire de echipa ardeleană însă, cea bănățeană vrea să exporte lumina, recte valorile în care crede, în alte orașe din Europa. Un proiect prea idealist, după mine – și cam pierdut în metafore. Abordează o problemă delicată, aceea a crizei valorilor europene, și nu știu în ce măsură Juriul este dispus să promoveze un asemenea dialog în cadrul unui proiect oficial. Cunoscând Timișoara, orașul părea principalul candidat al Clujului, dar proiect propus este inferior. O idee interesantă totuși, venită dintr-un curaj al disperării 🙂

Baia Mare s-a transformat dintr-un outsider (datorită viitorului său fost primar), într-un candidat important, prin Cultura ospitalității. Proiectul își propune să scoată mica urbe maramureșeană dintr-o inerție la care orașele post-industriale de mărimea sa par a fi condamnate. Argumentul său este că problemele sunt rareori rezolvate în cadrul sistemului care le-a generat.  Baia Mare se vrea integrator și mediator regional, deschizând relații cu parteneri din Ucraina, Polonia și Ungaria

Dintre toți, Clujul are cele mai mari șanse să primească titlul, dar aceasta nu se va întâmpla datorită valorii evenimentelor sale actuale, ci a proiectelor culturale din programul prezentat, unul orientat spre viitor. Un festival nu poate schimba un oraș, poate contribui doar la imaginea lui, cosmetizând-o. Festivalul este o poză, un semnal: aici suntem, în stadiul acesta am ajuns.

Iar adevărul e că în centrul, nordul și vestul țării sunt orașe care încearcă să iasă din anonimat: după Sibiu, și-a (re)descoperit vocația europeană Clujul. Vin din urmă Oradea, Alba și Timișoara. Parcă din pământ, apare și Baia mare în pluton. Șansa Clujului este că primii doi urmăritori nu au luat în serios candidatura, iar Timișoara nu a crezut în ea. Baia Mare, singurul competitor serios. Dacă va câștiga East of West, poate că vom avea șansa să descoperim Cultura cum Inspiră (excelență artistică), Conectează (conferă putere comunităților) și Lucrează (economie creativă).

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s