Transport public gratuit?

Propunerea Gabrielei Firea pentru transport gratuit în București m-a făcut să reiau în considerare propunerea (la fel de populistă) a lui Liviu Alexa din campanie, pentru transport gratuit în Cluj.

Spre deosebirea de Firea, care am înțeles că are pe lista de consilieri mulți inși din RATB sau Metrorex și căreia ar fi putut să i se spună cum stă, de fapt, treaba (pentru că sunt convins că de umblat, n-a umblat cu transportul în comun în ultimii 20 de ani), Liviu Alexa pare să fi scos totul din capul lui: sunt acolo calcule câteva cifre care, dincolo de populismul propunerii (ideea s-a mai aplicat în Tallin dar s-a revenit asupra ei), sună interesant.

20 de milioane de euro bugetul (real) de funcționare al instituției, din care 10 milioane subvenții. O afacere publică foarte mare, care merită atenția presei, așa cum bine remarca ziaristul Alexa – un tip care deși strânge 25.000 de cititori pe zi, este votat doar de 3.500, în creștere oricum față de anul trecut, când a fost votat de 2.500. În primul rând, Alexa remarcă o diferență între bugetul anual al fostei RATUC, acum CTP – 23 versus 20 milioane de euro, adică afirmă că s-ar putea face economii de 15% din buget, în condițiile în care chiar ziarul său publica un articol despre privațiunile la care sunt supuși șoferii, și așa prea puțini, ai Companiei de Transport Public Cluj. Ori asta îl face deja pe Alexa un candidat la conducerea acesteia.

Problema interesantă ridicată de acești doi candidați (unul câștigător, altul nu) este cine suportă aceste cheltuieli. Clujeanul care merge cu transportul în comun pe Muncii sau la altă margine de oraș plătește dintr-un salariu de 1.000 de lei peste 10% pentru un abonament pe toate liniile, adică 125 de lei –  iar aceasta este o cheltuială pe care orașul ar trebui s-o ia de la angajator. Cred că discuția aici ar trebui să se învârtă, la calitatea transportului în comun (pentru că se amintește despre importanța sa în turism) și la sursele sale de finanțare.

Fiindcă, apropos de finanțări, după cum tot „Ziar de Cluj” remarca aici, într-o cronică post-electorală, Clujul a fost depășit de Timișoara, atât ca număr de locuitori, cât și ca investiții / buget și nu mai e pe locul 2 în Romania, iar în regiune, Oradea a depasit Clujul la capitolul buget general și fonduri europene.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s