TIFF #1

…a fost prima zi de TIFF, cea festivă, în care iei pulsul Pieței și-ți faci o idee (oricum euforică) despre ce va urma. Să fie TIFF 2015 cea mai bună ediție de până acum a festivalului? mă întrebam anul trecut.

Ei bine, se pare c-am cobit, și după atingerea maximului de strălucire urmează un foc de artificii. Se pare că mult-invocata criză economică a poposit și în bugetul local (sau este vorba doar de domnii de la Curtea de conturi, de care amintea președintele festivalului, Tudor Giurgiu?), iar acest lucru s-a văzut în acordarea acreditărilor de presă sau, așa cum amintea Tudor Caranfil în interviul acordat Flaviei Dima (și dispărut de pe site-ul TIFF), în limitarea invitațiilor la 3 zile – nu ca în vremurile de-nceput, când toată lumea implicată în producția (sau agricultura) filmului era găzduită la Cluj pe toată durata Festivalului. În timp ce încărcam filmulețe pe facebook, văd postarea lui Teodor Corban:

Ce misto e sa stai acasa si sa vezi cum duduie fb-ul de forfota premierei „6,9 pe scara Richter” de la deschiderea TIFF şi tu biet protagonist nici măcar n-ai fost invitat!? Vreau la Iasi IIFF. Macar sa fiu invitat pt ca sunt din Iasi si nu cheltuie nimeni nici un leu sa ma aduca. Traiasca TIFF. Iubesc IIFF.

transe

Încă n-au fost anunțate cifrele ca să putem face o comparație cu anul trecut, când  au fost 800 de invitați străini și 1.000 de acreditări de presă (știm doar că sunt 850 de invitați români și străini), dar se vorbește deja de un festival pentru public, iar invitații (care au umplut și în acest an Piața Unirii) au fost invitați să-și cumpere bilete la proiecția de gală cu participarea Sophiei Loren. A apărut și posibilitatea obținerii unei acreditări cu taxă oferită profesioniștilor activi din industria cinematografică din România (producători, regizori, distribuitori, exploatanți sau organizatori de festivaluri) care nu au primit invitații oficiale la ediția curentă a festivalului, în vederea participării la Zilele Filmului Românesc, respectiv la evenimentele destinate industriei de film.

dan bodea

Deși s-a spus că a fost Festivitatea de deschidere cu cei mai mulți invitați (organizatorii au aruncat cifra de 3.000), Piața Operei a găzduit același număr de scaune ca și anul trecut, adică 2500 – cu toți copacii tăiați de dl. Boc. Care primar minimalist, apropos, a avut decența să nu mai cuvânteze, fiind într-un an delicat atât dpdv electoral cât și juridic. Oricum, cuvântarea domniei-sale de anul trecut fusese decentă – scurtă și la obiect – iar anul ăsta chiar eram curios ce are de spus despre bețele Curții de conturi, însă staff-ul de campanie cred că a fost cel care a decis politica de imagine, făcându-l portavoce pe Tudor Giurgiu, care s-a rățoit de unul singur la curtezani.

poze-neo-115Ei bine, dacă dl. Boc ne-a făcut surpriza, ajungând la Festival într-un cvasi-anonimat și pășind pe covorul roșu odată cu mine, un ilustru necunoscut venit cu busul 31… of da, Transe Express, cei care-au adus frumoșii căluți de anul trecut, s-au dat peste cap și anul acesta (la înălțime, chiar) – dar degeaba, cu muzică de recycle bin și calul lui Mathias Rex, a fost ca și cum ar fi venit la Cluj doar ca să-și facă un selfie cu Festivalul.

Biletele la Gala de deschidere au fost tot 30 de lei, ca anul trecut, iar în locurile rezervate plătitorilor, unde am stat în acest an, s-a râs mult la premiera mondială lui Nae Caranfil,  6,9 pe scara Richter, care va fi primul invitat la TIFF Lounge – mai multe detalii aici.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s