De ce nu prinde Twitter în România

N-am dat prea multă importanță platformei Twitter până ce n-am citit verdictul lui Makavelis, cum că Twitter în România e mort. Așa că, la 10 ani de la lansarea acestui serviciu de mesaje cu limită (140 de caractere) m-am trezit și eu să-i dau atenție – sunt campionul cauzelor pierdute, nu v-am zis? Multe persoane (printre care și Andrei, de la verdictul căruia am plecat) își încep dimineața verificând tuiturile. Apoi, în funcție de lucrurile faine si/sau utile pe care le află acolo, în timp real, intră sau nu să frunzărească detalii despre ultimele noutăți. E un fel de revistă a presei la cafea, ca să zic așa.

Problema e că deocamdată timeline-ul Twitter e cronologic, nu ca pe Facebokk, unde e mai mult zgomot, știri false, glume furate, like-uri și share-uri pentru mizerii. Dar toată lumea care vinde ceva (un brand, o imagine, un concept, un proiect) ajunge acolo. Din totalul de 300.000 conturi rmânești, doar 30.000 sunt active în ultima luna.

Pe dincolo twitter încă se ține bine. Oare de ce? În primul rând acolo nu e ca pe la noi, care avem net cu nemiluita, ieftin: Giga la cartelă și metropolitan, de mare viteză! Așa că românul cu smartphone se dă pe Facebook, mai puțin pe Twitter sau alte rețele. N-a simițit nevoia și nici nu a avut cine să-l învețe: abia după ani de zile a început și ProTV-ul să bage hashtag-uri în emisiuni (urmați de alte televiziuni). Asta pe lângă lipsa vedetelor și formatorilor de opinie care să furnizeze conținut de calitate și pe alte rețele sociale.

Cifrele pe scurt: Facebook are în România 5.8 mil. de utilizatori, conform Facebrands:

utilizatori facebook romania 2013

Twitter în schimb are 50-60.000 de utilizatori, dacă ne luăm după datele Zelist, deși în topurile celor mai urmăriți oameni pe Twitter vedem și conturi cu 6 cifre. Asta pentru că pe Twitter sunt mulți roboți, mai mulți decât pe Facebook, și conturi create automat, deci rămânem la cei 60.000 utilizatori ca medie pentru România.

Peste ocean, Twitter e promovat intens de branduri, apar hashtag-uri în reclame, dar asta nu înseamnă că americanii stau călare pe serviciul de microblogging. Comparând cei 15% cu 71%, cât are Facebook, vedem că nici la ei nu a prins așa de bine: mai bine ca la noi, dar nu extraordinar. Oricum ambele rețele sociale scad deja în preferințe, iar juniorii stau pe Instagram, Tumblr, Snapchat și alte rețele sociale de nișă, pentru că părinții și bunicii lor sunt toți pe Facebook și tinerii nu vor fie supravegheați de adulți.

După cum amintește Marius Sescu, Facebook a fost promovat de Vodafone în reclame prin 2009, pentru că aveau nevoie de motive pentru care clienții să intre pe internet, să își facă abonamente de date, iar Facebook era un punct de atracție. Apoi, Facebook s-a integrat ușor în strategia de comunicare online a companiilor românești, iar Twitter încă nu, pentru că nu oferă la fel de multe posibilități de interacțiune.

Twitter a rămas o rețea de nișă, utilizată mai ales de onlineri, marketeri, oameni care au într-un fel sau altul conexiuni puternice cu internetul. Pe Twitter te informezi (multe tweeturi către articole utile), pe Facebook te distrezi. Și oare ce preferă să facă utilizatorii obișnuiți de internet la noi? Exact, să se distreze online

Anunțuri

2 comentarii

  1. Bogdan Tabarcea · Mai 8, 2016

    Eu ma informez (dar ma si distrez) pe Facebook la fix. Am personalizat fluxul de pe timeline sa imi apara doar postarile venite din sursele agreate. Asta insemnind ca am mult mai multi prieteni virtuali fata de numarul postarilor care mi se perinda pe timeline 😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s