Branzii și PR-istele

PR1Am început aici un comentariu, nu atât despre branding și PR, cât despre a noastră percepție (masculină) vis-a-vis de PR-istele apărute precum ciupercuțele. Cum se poate, mă-ntrebam (nu cu invidie, ci de-a dreptul perplex), ca o puștoaică să facă, prin simpla ei prezență (agreabilă, și cam atât) să facă, ziceam, de una singură, un eveniment? Să fie vorba de altceva la mijloc – sau poate chiar pe la spate – încolțeau bănuielile mele (sexiste, recunosc).

A trebuit să citesc un studiu despre brandurile clujene ca să fac legătura. Era vorba acolo de comportamentul consumatorilor (care ar fi, chipurile, vizitatori – își iau salată din Kaufland, fructe de la Cora și beau cafeaua în Polus Center) și de fidelitatea față de branduri, când mi-a picat fisa. Păi toate poveștile astea de marketing sunt scrise într-un limbaj aproape exclusiv feminin – fiindcă par ieșite dintr-o minte de femeie.

Cică un brand abia atunci devine cu adevărat brand – când vrei să te măriți cu el. Pe bune? Bucătarul sexy de la Knor (înlocuindu-l la ciorbiță pe mustăciosul cu tocăniță), promisiunea către client, asumarea brandului, concurență… am început să văd toată terminologia sub adevărata lumină. Da, crudul adevăr mi s-a revelat abia atunci! Până și termenul de brandig ar veni de la un cuvânt de origine indo-europeană ce-nsemna „a fi fierbinte”. To be or not to be hot!

Mi-am amintit de-un banc pe care-l ziceam celor care nu știau face distincție între advertising, marketing și branding, dar acu’ nu-mi prea mai arde de râs, treaba-i prea fierbinte și-am cam picat pe gânduri (lucrez la o teorie a conspirației feminine). Vi-l zic totuși, în loc de încheiere (lipsă alta mai bună).

Când vezi o fată superbă la o petrecere, te apropii de ea și-i spui: „Sunt un amant fantastic”, acesta este direct-marketingul.

Esti la o petrecere într-un grup și vezi o fată super. Unul din prietenii tăi se apropie de ea, arată cu degetul spre tine și-i spune: „Este un amant fantastic”, acesta ține de advertising.

Vezi o tipă superbă la petrecere. Când o agați și-i ceri numărul de telefon ca s-o suni a doua zi, să-i spui:”Sunt un amant fantastic”, aplici o tehnica a telemarketing-ului.

Esti la o petrecere și vezi o fată… superbă! Te ridici, îți îndrepti cravata, te duci la ea și-i oferi o bautură. La finalul petrecerii îi ții ușa, îi ridici geanta dacă o scapă pe jos, o conduci acasă și-i spui în treacăt: „Apropo, sunt un amant fantastic”. Acesta nu este decât Public Relations.

Ești la petrecere și o vezi pe ea. Ea se ridică, vine la tine și-ți șoptește: „Ești un amant fantastic”. Aceasta este brand awareness.

Lasă un răspuns

