Autoportretul unei fete cuminți

Autoportretul_unei_fete_cumintiUn film la care m-am dus din simplă curiozitate, fără prea mari așteptări. Cred că am intrat în sală pe când era deja început, într-o zi în care încercam să asamblez cât mai multe multe filme din programul TIFF#14. Voiam doar să văd la lucru câțiva actori noi: pe Emilian Oprea din De ce eu? și pe Fatma Mohamed, cu care urma să am un interviu. Până la urmă a fost o experiență în sine, pentru că filmul Anei Lungu nu încearcă să prezinte o poveste, ci doar – consecvent declarației din titlu – să (auto)portretizeze niște personaje. Picasem exact pe subiect și până la urmă, desi m-am cam foit pe scaun, am apreciat rolul onest făcut de Elena Popa care transmite cumva tonul sincer, chiar ingenuu, al scenaristei-regizoare. Ținând cont de limitele financiare (un film făcut cu bani de-acasă) a ieșit ceva agreabil, proaspăt – cu un aer franțuzesc – ceva mai mult decât un clip pentru piesa Adei Milea, oricum, un act artistic. Și o tânără regizoare care merită urmărită!

Apropos de producțiile independente (subfinanțate), am ajuns să le consider un demers necesar, pentru că reușesc să dezvăluie felii din personalitatea regizorului, treabă pe care un film cu buget consistent nu reușește (uneori) decât să o înfășoare în (false) pretenții. Păstrând proporțiile, pun acest Autoportret al Anei Lungu alături de Film pentru prieteni de Radu Jude, mai ales pentru că pare o replică feministă (într-un alt registru, să-i zicem al  tatonării ante-cuplu, deși eroina are un fel de relație) a portretului masculin realizat de Jude.

Fără a fi de intensitatea (nici de maturitatea, Radu Jude fiind deja un regizor cu mână) filmului cu care l-am comparat, Autoportretul Anei Lungu are meritul de a deconspira un microunivers în zbaterea sa, a ieșirii din adolescență; un fel de The Catcher in The Rye întârziat, temă atinsă și de un film din secțiunea Ziua maghiară de la TIFF – Dintr-un motiv inexplicabil, semn că problematica ridicată de Ana Lungu, deși una relativ recentă – modernă – este sesizabilă și de pe alt meridian.

Lasă un răspuns

