Dekalog X – cercul complet

filme care merită văzute

10Întrerupt de filmele de Oscar și ultimele premiere românești, mai că uitasem de suprema plăcere cinefilă: vizionarea Dekalogului polonez. Diferențele merg dincolo de gen, de evoluția sau specificul fiecărei cinematografii și rezidă în principal în întrebările pe care le ridică una sau alta. Aseară am stat cu gândul pe ultimul film din serie și pe ultima poruncă: să nu râvnești la bunurile aproapelui tău. Cum vor găsi cei trei (scenariștii Piesiewicz și Kieslowski, împreună cu ultimul regizor ales) mă întrebam eu, rămășițele contemporane ale acestui ultim comandament moral, într-o lume orientată spre acumularea de valori materiale? Acest episod X închide un ciclu într-o notă oarecum (ca și primul episod) fatalistă, chiar cinică, deși finalul oferă o notă de speranță, prin camaraderia regăsită. Martorul tăcut – sau îngerul, cum i-am zis eu – nu mai apare ca să-și exprime tăcuta compasiune a ochilor albaștri. Ne lasă singuri, cum ar veni.
fratiiRezultatul vizionării acestui gen de cinema este, de regulă, oarecum frustrant: nu primim nimic de-a gata. Dar…

Vezi articol original 412 cuvinte mai mult

Lasă un răspuns

